Hoe fijn zou het zijn als het aangaan van persoonlijke problemen een stuk makkelijker gaat? Je hebt een flinke dosis moed nodig als je bepaalde aspecten van je leven wilt aanpakken. Het is nou eenmaal niet altijd rozengeur en wodkalime om met de minder leuke kanten van jezelf te worden geconfronteerd. Hoe je in je vel zit, hoe zwaar je je problemen ervaart, bepaalt voor een groot deel de mate waarin je in staat bent om met je problemen en tegenslagen te dealen. Ze zijn onvermijdelijk in een verandertraject, omdat groei nou eenmaal zit in de manier waarmee je omgaat met de (harde) lessen van het leven.

___

Besluit je steeds tegen dezelfde situaties aan te lopen, door steeds op dezelfde manier te reageren en handelen? Of ga je je richting veranderen, ook al is dit nu nog een onbekende en onbeminde weg? Jíj maakt de keuzes, jij bepaalt de richting. Je kunt dit proces positief beïnvloeden, door ervoor te zorgen dat bepaalde gelukstofjes goed aangemaakt kunnen worden. Hoe? Lees nog even verder.

 

NEUROTRANSMITTERS

We hebben het dan over neurotransmitters, boodschapperstoffen, die via je zenuwstelsel met je lichaam en hersenen communiceren. Als die communicatie niet lekker loopt ontstaat er ruis op de lijn. Troubel in paradise! Je kunt je vast wel een situatie herinneren die volledig gebaseerd is op miscommunicatie. Su-per vervelend! Een disbalans geeft veel vervelende fysieke en mentale klachten, die voornamelijk je gemoedstoestand en hoe je je voelt beïnvloedt.

Hoog tijd om deze neurotransmitters eens onder de loep te nemen. We hebben heel veel van die neurotransmitters, maar in hoofdlijnen hebben we het over dopamine, acetylcholine, serotonine en GABA. Hieronder vind je een aantal eigenschappen van deze neurotransmitters.

 

DOPAMINE

Dopamine zorgt voor een hoge brein energie en alertheid, je kunt je goed concentratie, je bent enthousiasme en gemotiveerd. Je hebt een goede focus, wilskracht en daadkracht om dingen aan te pakken en veranderingen door te voeren voor langere termijn. Je kunt jezelf goed doelen stellen. Je bent besluitvaardig, geen eeuwige twijfelaar en je hebt een goede dosis zelfvertrouwen. Als je burn-out bent, heb je vaak een tekort aan dopamine. Je mist je innerlijke schop onder de kont om in actie te komen. Dit komt doordat je lange tijd roofbouw hebt gepleegd op het dopaminesysteem, stress eet letterlijk je dopamine op.

 

ACETYLCHOLINE

Je hebt een goed gevoel over jezelf en je bent creatief. Je bent adrem, snel van begrip en je kunt snel schakelen. Je hebt een goed geheugen. Je vangt de signalen van je lichaam goed op en kunt goed voelen en daarmee je behoeften en grenzen aangeven. Je bent sociaal ingesteld.

 

SEROTONINE

Serotonine heeft een verzorgend en verzadigend effect op lichaam en brein, het is een natuurlijke rustgever, net als GABA Het zorgt ervoor dat je lekker in je vel zit, kalm bent en goede slaapt. Je hebt een goed geheugen, je kunt goed leren en onthouden. Serotonine reguleert de bloeddruk en zorgt voor een goede peristaltiek van de darmen en de slokdarm. Een slechte nachtrust, depressieve gevoelens, obstipatie, diarree of slikproblemen zijn een aantal kenmerken (van de vele) van een serotoninetekort. Serotonine is een gelukstofje en bepaalt je gemoedstoestand en zorgt ervoor dat je rationeel kunt denken. Serotonine wordt voor 90% in je darmen aangemaakt, je begrijpt dan vast wel hoe belangrijk een goede darmwerking is.

 

GABA

GABA is het natuurlijk valium voor het brein. Het zorgt voor een effectief werkend brein en brengt lichaam en geest in balans. Geeft rust, vertrouwen en ontspanning in lichaam en hoofd. Je houdt je niet vast aan controle en kunt makkelijk situaties loslaten. Je valkuil is dat je te veel voor anderen zorgt en daarbij jezelf vergeet. Heb je een tekort aan GABA, dan kan je brein in de overdrive gaan en ongelimiteerd piekeren, waarbij angstige gedachten de overhand nemen. Denken in problemen in plaats van oplossingen.

 

Hoe pak je dit aan?

Er is helaas geen one-size-fits-all aanpak, omdat ieder mens anders is, ieder lichaam anders is. Wat bij de één wel werkt, hoeft bij de ander niet te werken. Er zijn uiteraard wel een aantal dingen die jezelf kunt doen met je voeding en je leefstijl om in de goede richting te komen. Als je weet dat deze neurotransmitters worden gemaakt uit eiwitten, dan weet je bij deze dat je moet zorgen dat je dagelijks voldoende (maar ook weer niet teveel) eiwitten binnenkrijgt. Voor een effectieve aanpak met blijvend resultaat voor langere termijn is toch echt een persoonlijk traject nodig. Het lukraak slikken van een supplement is niet slim, om een disbalans op te lossen, omdat dit ook averechts kan werken. Laat je dus goed adviseren door een professional.

Herken jij je niet in de eigenschappen van bovenstaande neurotransmitters, dan is het wijs om te onderzoeken waar er voor jou winst te behalen valt. Als je neurotransmitters in balans zijn, maakt het elk veranderproces een stuk makkelijker! Trust me!

Have a light life ♡

Liefs,
Jennet

 

error: Content is protected !!

WIL JIJ OOK RIJKDOM EN GEZONDHEID?

Bedankt voor je aanmelding. Ik beloof dat ik je niet zal SPAMMEN.