Onze hersenen bestaan voor een belangrijk deel uit vet. Sterker nog, ze bevatten binnen ons lichaam het hoogste percentage vet. Grofweg kun je zeggen dat ongezonde vetten je hersenen verstarren en stijf maken en gezonde vetten je hersenen soepel en flexibel houden en dus makkelijker te “kneden” voor het aanleren van nieuwe gewoonte en maken van nieuwe neurologische verbindingen.

___

Gezonde vetten

Met name omega 3 en dan specifiek het onderdeel DHA, speelt een belangrijke rol bij het ontwikkelen van zenuwen, het maken van neurologische verbindingen en het onderhouden van andere belangrijke processen waaronder de bloedverzorging van de hersenen. DHA is een belangrijke bouwsteen van de hersenen en draagt bij tot de instandhouding van de normale hersenfunctie. Dit proces gebeurt al in de vanaf dag 1 in de baarmoeder, super belangrijk dus om als aanstaande moeder al goed in je vetzuren te zitten! Een zwangerschap kan zelfs leiden tot een tekort bij de moeder, omdat het kindje-in-wording heel veel nodig heeft voor de ontwikkeling van de hersenen en dit bij de moeder wegneemt.

 

ººJe hersenen hebben een continue aanvoer van voldoende omega 3-vetten (DHA) nodig.ºº

 

Voor gezonde hersenen is een continue aanvoer van voldoende omega 3-vetten nodig. Omega 3-vetzuren zorgen juist voor een goede vloeibaarheid en flexibiliteit van de celmembranen wat de communicatie van de cel met de buitenwereld en het transport door de membraan vergemakkelijkt. Als de celwand van de hersenecellen voldoende soepel is, kan er een optimale uitwisseling van voedingstoffen en afvalstoffen plaatsvinden. Ik denk dat niet lastig te begrijpen is dat je hersenen niet goed kunnen functioneren of zelfs ziek worden, als er niet voldoende voeding naartoe kan en de toxische afvalstoffen niet goed afgevoerd kunnen worden.

Zijn alle omega 6-vetten dan slecht? Zeker niet, er zijn ook gezonde omega 6-varianten zoals GLA en Arachidonzuur (AA), met name de verhouding 3:6 is belangrijk. Een ideale verhouding is 1:4 liever nog iets lager, helaas zie ik vaker verhoudingen van 1:10 – 1:20 in mijn praktijk. Een vetzurentest geeft hier mooi inzicht in.

GEMOEDSTOESTAND

Als je hersenen niet voldoende gezonde vetten bevatten, niet goed de communicatie tussen de hersencellen op orde heeft, niet voldoende voedingsstoffen krijgt en afvalstoffen niet goed kan afvoeren, dan loopt het daarboven behoorlijk in de soep en dat geeft o.a. depressieve klachten. Als je somber bent, nergens zin in, je waardeloos voelt, onrustig bent, slecht slaapt, vermoeid bent, moeite hebt om je te concentreren, regelmatig brainfogs en lastig beslissingen kunt nemen, lijkt een verandertraject bijna niet te doen. Je enthousiasme wordt snel getemperd door de zwaarte van je gedachten en volhouden en doorzetten is dan lastig. Gelukkig is daar is wat aan te doen!

 

ººAls je hersenen niet voldoende gezonde vetten bevatten, niet goed de communicatie tussen de hersencellen op orde heeft, niet voldoende voedingsstoffen krijgt en afvalstoffen niet goed kan afvoeren, dan loopt het daarboven behoorlijk in de soepºº

 

WAT KAN JE DOEN?

Als er sprake is van een behoorlijke disbalans tussen de omega 3-vetten en de omega 6-vetten, dan kun je dat niet zo snel oplossen met je voeding. Het gebruik van een supplement van hoge kwaliteit is dan een must, laat je hierin goed adviseren door een orthomoleculair therapeut. Omega 3-vetten vind je met name in vette vissoorten of krill, helaas is de visvangst niet zo duurzaam als ze zeggen en is deze vis vaak belast met zware metalen die je liever níet in je lichaam/hersenen wilt. Een vegan alternatief voor visolie is algenolie.

Het belangrijk om via je voeding voldoende andere gezonde vetten binnenkrijgt. Kies altijd voor kwaliteit en kies het liefst biologisch of nog een stapje verder, Demeter. Denk aan:

  • Olijfolie extra vierge
  • Roomboter
  • Ongebrande rauwe noten: amandelen, cashewnoten, pistachenoten, walnoten, paranoten, pecannoten…
  • Pinda’s (met mate)
  • Pistachenoten
  • Olijven
  • Pompoenpitten
  • Avocado’s
  • Zonnebloempitten
  • Chiazaad
  • Lijnzaad(olie)
  • Eieren

En uiteraard de inname van ongezonde omega 6-vetten beperken:

  • Koekjes, bladerdeegproducten, chips, snoep
  • Margarine en halvarine
  • Gebak, cake
  • Frituurvet en gefrituurd voedsel gebakken in hard vet
  • Diepvriesproducten: kroketten, kaassoufflés, frikadellen, patat
  • Koffiemelkpoeder
  • Diepvries of kant-en-klaar pizza’s
  • Veel kant-en-klaar maaltijden
  • Instant mixen en –sauzen

Stop je leven dan? Tuurlijk niet, maar ik kan me voorstellen dat het even wennen is je een ander voedingspatroon aan te meten. Onthoud dat wanneer je hersenen lekker in de gezonde olie zitten, dit proces weer veel makkelijker gaat. Maar je moet linksom of rechtsom eerst even op wilskracht een begin maken en daarna pluk je er de vruchten van. Je mindsetshift en je manifestatieproces zal er een stuk makkelijker door gaan.

Check ook de andere blogs om je breinplasticiteit positief te beïnvloeden.

Have a light life ♡

Liefs,
Jennet

 

error: Content is protected !!

WIL JIJ OOK RIJKDOM EN GEZONDHEID?

Bedankt voor je aanmelding. Ik beloof dat ik je niet zal SPAMMEN.